Merengo

Merengéseim könyvekről (főleg angol nyelven abszolvált krimik), zenékről (főleg hip hop) és filmekről (mindenféle amit éppen megnéztem).

Címkék

1952 (1) 1954 (1) 1988 (1) 1992 (1) 1993 (1) 1994 (1) 1995 (1) 1996 (2) 1999 (2) 2000 (2) 2001 (1) 2006 (2) 2007 (1) 2008 (4) 2009 (1) 2010 (4) 2011 (6) 2012 (2) 2014 (1) abrams (1) angol (3) ausztrál (6) dilated peoples (1) ellroy (1) evidence (1) film (8) funk (1) happy (1) herzog (1) hip hop (11) írók (4) kelman (1) könyv (20) lantana (1) lawrence (1) lehane (3) norvég (1) outkast (1) pharcyde (1) podcast (6) sci-fi (2) sewitsky (1) spielberg (1) szövevény (1) temple (1) the roots (2) thompson (3) winslow (1) zene (12) zenetár (6) Címkefelhő

HTML doboz

Book recommendations, book reviews, quotes, book clubs, book trivia, book lists

Utolsó kommentek

  • vajaspánkó: Nekem az egyik kedvenc filmem, a zenéje is megfogott. Kár, hogy nem folytatod a blogodat,nagyon jó volt a leírásod is a filmről. (2017.02.09. 09:24) Lantana / Szövevény (2001)
  • nyerskutya: Zeneileg ez igényes, sajnos a szövegmondása-hangsúlyozása sematikus. Ajánlom figyelmedbe Zömmögő blogomon a Marcelo D2, és az Ana Tijoux bejegyzéseket. A filmek közül pedig a Hustle and Flow-t. (2013.07.12. 22:17) Apollo Brown & OC: Trophies (2012)
  • merengo: @nyerskutya: köszi a hozzászólást, gratula a blogodhoz, jó filmekről írtál, a Koportost például nagyon szeretem (könyvben is) (2013.07.12. 12:17) Lantana / Szövevény (2001)
  • nyerskutya: Nekem is tetszett a film, itt írtam róla, üdv. ttbirodalom.blogspot.hu/2013/07/lantana-2001-r-ray-lawrence.html (2013.07.11. 12:16) Lantana / Szövevény (2001)
  • merengo: akik a teljes albumot is meghallgatnák: www.mediafire.com/?8jtlqi6bgbjl591 (2012.06.02. 15:32) Quasimoto: Unseen (2000) [+ minimix]
  • Utolsó 20

The Roots: Game Theory (2006)

2016.02.29. 13:02 :: merengo

gametheorycover.jpgA Game Theory a The Roots hetedik stúdióalbuma, ami 2006-ban jelent meg. A hip hop-ot más műfajokkal (elsősorban soul, jazz, funk, alt rock) ötvöző philadelphiai csapat az egyik abszolút kedvencem és nemrég a zenéim között válogatva találtam rá erre az éppen tíz éves albumra. (A banda 2010-es How I Got Over című albumáról itt írtam) 

A dobos, zenekarvezető Questlove jellemzése szerint az album nagyon sötét hangulatú és erősen reflektál az amerikai politikai viszonyokra. AZ utóbbi kijelentéssel nem vitatkoznék, de én azért – zeneileg semmiképp – nem nevezném nagyon sötétnek, bár igaz, hogy nagyon happy szám nincs az albumon.

A címadó Game Theory nekem zeneileg egyenesen felemelő, majdhogynem bulizós hangulatú szám. Van azért persze sötét tónusú track is az albumon (False Media, In the Music, Take it There), de emellett legalább ennyi melankolikus (Atonement, Baby, Clock with No Hands), vagy olyan középtempós szám is. De nem félnek azért elkalandozni, bedurvulni sem a fiúk, néha szinte kaotikus hangzást teremtve (pl. Here I Come, Take it There).

Ahogy az ezt megelőző albumokon is megszokhattuk, a banda fullos zenekari hangzást hoz. A dob, basszusgitár, gitár, billentyű, ének/rap alapfelállást sok helyen egészíti ki más élő hangszer, mint például hegedű, vagy cselló. A hangzás egyre kevésbé hasonlít a klasszikus hip hop hangzásra, erőteljes a neo-soul-os, alt rock-os - hangszeres és énekes - beütés, a hip hop vonalat sokszor csak az MC-k és a dob viszik, így bátran kijelenthető, hogy sok szám eltávolodik a hip hop gyökerektől.

A számok között nincsen egyébként szünet, így az egész album egy nagy hangfolyam. Ezzel nagyon jól zsonglőrködik a zenekar, a dalok nagyon simán, zökkenőmentesen olvadnak egymásba.

Ami igencsak szimpatikus vonása az albumnak (de jellemző ez egyébként úgy általában a Roots-ra), hogy nagy nevek helyett sok helyi (Philadelphia), viszonylag ismeretlen közreműködővel dolgoznak, mint Dice Raw, John-John, Mercedes Martinez, Greg Porn

És ne felejtsem el azt is megjegyezni, hogy az albumon az együttes többször is tiszteletét fejezi ki J Dilla, a 2006-ban elhunyt és egyből legendássá/klasszikussá vált producer (hip hopban: zenekészítő) előtt, olyannyira, hogy a nyitó és a záró számot is neki dedikálták.

Szövegileg a sötét tónus, a kiábrándultság, dühösség már azért igencsak jellemző az albumra, ami jócskán a politikára fókuszált, nem rejtve véka alá azt a meggyőződést, hogy az amerikai társadalom nagyon rossz úton jár, aminek elsősorban a kisebbségi csoportok („Pilgrims, Slaves, Indian, Mexican” – ahogy a False Media-ban hallhatjuk) isszák meg a levét. A problémák között többször említik a drog elleni háború képmutatását és a fekete társdalomra nehezedő kriminalizáló, romboló hatását, a Bush vezette vezetés gonoszságát, agresszív bel- és külpolitikáját.

másik roots-os bejegyzésemben azt írtam, hogy ez az album nem annyira ütős, mint az előzőek, és elment a banda egy sötét, agyonpolitizált irányba, ami nekem egyáltalán nem tetszik. Érdekes, hogy most kifejezetten örömmel hallgattam a Game Theory-t, jó - ha nem is a legjobb - Roots albumnak tartom, bár az igaz, hogy a politikai tartalom egy kicsit túl sok még most is. Visszaolvasva a majdhogynem négy évvel ezelőtti bejegyzést azonban már emlékszem, hogy abban az időben, illetve az album megjelenésekor tényleg nem voltam oda a Game Theory-ért. Ez csak megerősít abban, hogy milyen jó néha újrahallgatni a régebbi zenéket (vagy újraolvasni a régebbi könyveket), és elmerengeni azon, hogy mennyit számít az aktuális hangulatunk egy-egy mű befogadásánál.  

Szólj hozzá!

Címkék: zene 2006 hip hop the roots

A bejegyzés trackback címe:

https://konyvzenefilm.blog.hu/api/trackback/id/tr818428676

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása