A Pigeon English egy 11 éves, Londonban élő ghánai bevándorló srác egyes szám első személyű elbeszélése a beilleszkedés megpróbáltatásairól. A beilleszkedés mellett ráadásul Harri Opakunak meg kell bírkóznia a felnövés folyamatának nehézségeivel is - az első szerelemmel, a kortársak hierarchiájában való elhelyezkedéssel - egyáltalán a világ értelmezésével. Szórakoztató olvasni a fiú naiv megfigyeléseit, környezete eseményeire, jelenségeire adott magyarázatait, Kelman nagyon meggyőzően adja vissza egy 11 éves gyerek gondolatait és lelkivilágát.
Harri életének meghatározó része a fiatalkorú bandákhoz (youth gangs) kapcsolódik, így a regény központi témája is azok mindennapokra gyakorolt hatásának érzékeltetése. A könyv igazi erőssége az, hogy egy olyan gyerek szemszögéből mutatja be a bandák a befolyását, aki benne él ebben a környezeteben. Így könnyen átélhetővé válik, milyen hatással vannak a fiatalok életére ezek a csoportok, milyen természetesen folyik bele mindenki a közegbe, az iskolai és iskolán kívüli erőszak, a késelések (knife crime) mennyire szerves részévé válnak ezen fiatalok életének.
A kitörés pedig szinte lehetetlen - ez az egyik szomorú végkövetkeztetése a regénynek, ami jól jellemzi mennyire kilátástalan a szegény, többnyire első-második generációs bevándorlókból álló álló fiatal korosztálynak a sorsa, és az is könnyen kitalálható, hogy milyen felnőttek lesznek ezekből a gyerekekből. Nem is nagyon kell találgatni, mert még Harri gyermeki szemszögén keresztül is nyilvánvalóvá válik, hogy tulajdonképpen minden felnőtt szereplőn - életén és döntésén - látszik a környezet negatív hatása: a nagynénin, aki lopásból él, erőszakos élettársán, aki pénzbehajtással, vízumhamisítással és ki tudja még mivel foglalkozik, de még Harri anyjának is el kell fogadnia a bűnözésből származó pénzt, hogy túléljen a család.
Szerencsére a Pigeon English nem túlzottan didaktikus, nincs szájbarágós üzenete. Kelman megmutatja a gyereki lét mindennapi kis örömeit is, és nagyszerűen visszaadja azt, hogy egy gyerek természetesként éli meg a fiatalkorú bandák jelenlétét, és beleépíti saját (fantázia)világába őket. Bár Harri ebből a szempontból kicsit szerencsésebb és tudatosabb, mert még élénken él emlékezetében a ghánai élete, ahol az erőszak nem volt ennyire szerves része az életének.
Mindezeken felül van egy része a regénynek, amiben egy galamb képzeletbeli gondolatmonológját olvashatjuk. Ez a megoldás nekem már egy kissé erőltetettnek hatott, bár a lehetett kapcsolatot találni madarak és emberek között: a galamb a bevándorlók megfelelője itt, ugyanolyan kitaszított lény, mint a bevándorlók a nyugati társadalmakban. Ettől az - egyébként érdekes - hasonlattól függetlenül is azonban, tényleg nem hiányzik már ez a réteg a könyvbe, a galamb bölcs, de mégis laza narratívája pedig néhol kifejezetten zavaró.
Amatőr nyelvimádóként nézve egyszerűen zseniális a Pigeon English. Egyrészt a londoni angol szlengből kapunk egy jó bő merítést, ami önmagában véve nagyon érdekes. Másrészt pedig Harri anyanyelve, a ghánai pidgin english is beleszövődik a fiú narratívájába, amit ugyancsak élvezet felfedezni. A pidgin english nyelv az egykori gyarmati országok helyi nyelveinek és az angolnak a mindenkori keveréke, ami így helytől függően tartalmaz eltérő kifejezéseket, szavakat - és ezek az eltérések adják a pidgin english különböző változatainak varázsát.
Ha már itt járunk, akkor nyilvánvaló lesz az is, hogy milyen találó a könyv címe. A pigeon english egyszerre utal a galamb képzeletbeli monológjára, és a pidgin english kifejezésre, ezeken keresztül pedig a be- és elvándorlási problémákkal küszködő harmadik világbeli és nyugati társadalmak problémáira.
A Pidgeon English egyébként 2011 nagy angliai irodalmi szenzációja volt, az országban történt zavargások pedig csak még aktuálisabbá tették a könyvet, hiszen pontosan arról a rétegről szól, akik kirobbantották ezeket a megmozdulásokat. A regényt elolvasva pedig már meg sem lepődünk, ha azt látjuk a hírekben, hogy 11-12 éves kölykök fosztogatják a boltokat London szerencsétlenebb negyedeiben..
Utolsó kommentek